Τμήμα: Ψυχολογίας
Ημερομηνία Έγκρισης:
Επιστημονικά Υπεύθυνος: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΑΚΡΗΣ
Ημερομηνία Λήξης: 30/6/2029
Πλαίσιο Χρηματοδότησης: ΕΘΝΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ
Email:
Περιγραφή: Στην έρευνα μελετάται σε βάθος η ανάπτυξη της μεταγνώσης, κατά τη διάρκεια της σχολικής ηλικίας, υιοθετώντας μία διαχρονική προσέγγιση παρέμβασης βάσει της θεωρίας των αναπτυξιακών προτεραιοτήτων. Στόχος είναι να ελέγξει τη βασική αρχή για τον ρόλο της μεταγνώσης ως διαμεσολαβητή μεταξύ εκτελεστικών λειτουργιών και συλλογιστικής ικανότητας και ικανότητας επίλυσης προβλημάτων. Επίσης, θα διερευνηθεί αν η άσκηση στη μεταγνώση ενισχύει τις ικανότητες αυτορρύθμισης μεταβιβάζοντας οφέλη στις παραπάνω λειτουργίες. Θα ληφθούν υπόψη παράγοντες όπως η ηλικία, η γνωστική ικανότητα και χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, εξετάζοντας τυχόν διαφοροποιήσεις στα αποτελέσματα της άσκησης. Επιπλέον, ερευνάται η μακροπρόθεσμη διατήρηση των οφελών. Η έρευνα επικεντρώνεται και στην κατανόηση του ρόλου της μεταγνώσης στη σχολική μάθηση. Προβλέπεται ότι οι μεταγνωστικές δεξιότητες θα βελτιώνονται με την πάροδο της ηλικίας, θα εντοπιστούν μεταβιβάσεις της άσκησης σε άλλες γνωστικές λειτουργίες και πιθανές ατομικές διαφορές ως προς τη διάρκεια των οφελών. Σε συμμετέχοντες, ηλικίας 7 έως 11 ετών, θα χορηγηθούν, διαχρονικά, σε τρεις φάσεις με απόσταση ενός έτους, μεταξύ τους, έργα εκτελεστικών λειτουργιών, επαγωγικής σκέψης, ρέουσας και αποκρυσταλλωμένης νοημοσύνης (γλωσσικής ικανότητας), γνωστικά έργα και τρέχουσες και μη σύγχρονες μετρήσεις μεταγνωστικής γνώσης, εμπειριών και παρακολούθησης. Το πρωτόκολλο της άσκησης θα βασιστεί στο πρόγραμμα IMPROVE. Θα εφαρμοστούν αναλύσεις δομικών μοντέλων για να ελεγχθούν οι σχέσεις μεταξύ των γνωστικών λειτουργιών, αλλά και ο διαμεσολαβητικός ρόλος της μεταγνώσης τόσο στις ομάδες ελέγχου (ενεργή και μη ενεργή) όσο και στην πειραματική ομάδα. Η σημαντική αυτή μελέτη εξετάζει τις νοητικές διεργασίες σε μία κρίσιμη περίοδο, διερευνώντας τον ρόλο της μεταγνωστικής άσκησης στη γνωστική ανάπτυξη και τις εγγύτερες και ευρύτερες μεταβιβάσεις της, απαντώντας σημαντικά ερωτήματα της γνωστικής ανάπτυξης και παρέχοντας τη βάση για καινοτόμες διδακτικές πρακτικές.





